Το καλοκαίρι του 2002 οι εκδόσεις Μίλητος αποφασίζουν τη δημιουργία παιδικού τμήματος. Έτσι γεννιέται η μικρή Μίλητος και αναλαμβάνω την καλλιτεχνική επιμέλεια και την ευθύνη του δημιουργικού τμήματος. Έχει τεράστιο ενδιαφέρον η δημιουργία της εικαστικής ταυτότητας ενός εκδοτικού οίκου που βρίσκεται στο ξεκίνημά του.
Πρώτο βήμα ο σχεδιασμός του σήματος
Ήθελα να συνδέσω τη μικρή Μίλητο με τις μητρικές εκδόσεις. Στηρίχτηκα στο σήμα των εκδόσεων Μίλητος κι έφτιαξα το σήμα των παιδικών βιβλίων μετατρέποντας το κιονόκρανο σε ανοιχτό βιβλίο.
Πρώτο βήμα ο σχεδιασμός του σήματος
Ήθελα να συνδέσω τη μικρή Μίλητο με τις μητρικές εκδόσεις. Στηρίχτηκα στο σήμα των εκδόσεων Μίλητος κι έφτιαξα το σήμα των παιδικών βιβλίων μετατρέποντας το κιονόκρανο σε ανοιχτό βιβλίο.
Πολύ φιλόδοξα σχεδιάζεται και το ξενόγλωσσο σήμα.
Επόμενα βήματα ο σχεδιασμός των σειρών
Η μικρή Μίλητος οργανώνει τα βιβλία της σε σειρές, που απευθύνονται σε συγκεκριμένες ηλικίες. Για την κάθε σειρά πρέπει να βρεθεί το κατάλληλο σχήμα, να αποφασιστεί το θέμα του μαλακού ή σκληρού εξωφύλλου, η λειτουργική γραμματοσειρά, να σχεδιαστεί το κασέ του εσωτερικού και η φόρμα του εξωφύλλου, να φτιαχτεί το σήμα της κάθε σειράς και τα λοιπά και τα λοιπά, να δοκιμαστούν όλα αυτά και, αν χρειαστεί, να ξανασχεδιαστούν από την αρχή.
Σχεδιάζεται η σειρά «Τα μικρά και τα μεγάλα του κόσμου». Πρώτο βιβλίο της το «Ρίκο Κοκορίκο».
Επιρεασμένη από τον ήρωα του βιβλίου, έναν μικρό μετανάστη, και τις σφραγίδες στα πάσο, φτιάχνω το σήμα της σειράς έτσι που να θυμίζει επίσημη στρογγυλή σφραγίδα.
Επιρεασμένη από τον ήρωα του βιβλίου, έναν μικρό μετανάστη, και τις σφραγίδες στα πάσο, φτιάχνω το σήμα της σειράς έτσι που να θυμίζει επίσημη στρογγυλή σφραγίδα.
Η σειρά «Βιβλία-Δώρα» έχει μεγάλη... ελευθερία κινήσεων, μια και περιλαμβάνει ποικιλία δώρων, από ημερολόγιο μέχρι λεύκωμα σε βαλιτσάκι. Σήμα της σειράς είναι μια τούρτα και ένας σπάγγος που παίζει ελεύθερα στο εξώφυλλο και στο εσωτερικό. (Μια μικρή νοσταλγία για τα πακέτα με τα δώρα, που αντί για κορδέλα είχαν σπάγγο).
Οι ταπετσαρίες των βιβλίων με σκληρό εξώφυλλο δεν έχουν απλώς διακοσμητικό ρόλο. Αποκτούν ξεχωριστό αφηγηματικό -και κάποτε σχολιαστικό- ρόλο. Είναι εικαστικά που δημιουργούνται από την ίδια την εικονογράφηση, αλλά όχι από τον εικονογράφο. Η πρώτη ταπετσαρία προετοιμάζει την είσοδο στο παραμύθι και η τελευταία αποχαιρετάει τον αναγνώστη, αφού η αφήγηση έχει τελειώσει.
Διαλέγω στην τύχη τις ταπετσαρίες από ένα βιβλίο της σειράς «Τα μικρά και τα μεγάλα του κόσμου».
Η πρώτη ταπετσαρία από το βιβλίο «Οικογένεια Πρασίνου» |
Στη σύνθεση της πίσω ταπετσαρίας τοποθετούνται ισοδύναμα τα βιογραφικά του συγγραφέα και του εικονογράφου. |
Η σειρά «Λογοτεχνία για παιδιά» απευθύνεται σε ηλικίες 6-8, 8-10 και 10+ χρόνων. Η φόρμα των εξωφύλλων είναι η ίδια και στις τρεις κατηγορίες, αλλάζει όμως το χρώμα των σταθερών σημείων ανάλογα με την ηλικιακή ομάδα.
Στην ίδια φιλοσοφία δημιουργείται αργότερα η σειρά «Λογοτεχνία για μικρούς και μεγάλους αναγνώστες». Το μέγεθος είναι μεγαλύτερο και το εξώφυλλο σκληρό.
Η σειρά εγκαινιάστηκε με το βιβλίο της Φωτεινής Τομαή-Κωνσταντοπούλου «Το μαγικό μυστικό της Μυρτώς». Το βιβλίο κυκλοφόρησε στα ελληνικά και στα ισπανικά. (Να που το ξενόγλωσσο σήμα χρειάστηκε!)
Στη σειρά «Ο μικρός μου κόσμος» που απευθύνεται σε παιδιά 1-3, 2-4 και 3-5 χρόνων, όσο μεγαλώνει η ηλικία των μικρών αναγνωστών, τόσο μεγαλώνει και το μέγεθος των βιβλίων.
Η μικρή Μίλητος πετυχαίνει πολύ γρήγορα τους δύσκολους στόχους που έχει βάλει. Την ποιότητα και την αναγνωρισιμότητα του ύφους.
Ήταν πολύ τιμητικό για τη μικρή Μίλητο, όταν το Πολιτιστικό Ίδρυμα Τραπέζης Κύπρου τής ζήτησε να αναλάβει τον σχεδιασμό μίας δικής του έκδοσης. Πρόκειται για το βραβευμένο έργο «Η Άρια αλλάζει κόσμους».
Η θητεία μου στη μικρή Μίλητο μετράει την καλλιτεχνική επιμέλεια και αργότερα τον σχεδιασμό έκδοσης πάνω από εβδομήντα πολύ αξιόλογων βιβλίων και άφθονου συνοδευτικού υλικού (αφίσες, σελιδοδείκτες, μπάνερ κ.λπ.). Είναι φτιαγμένα όλα, από το πρώτο μέχρι το τελευταίο, με κέφι, με μελέτη και πολλή αγάπη.
Επίλογος
Τρία χρόνια μετά τη δημιουργία της μικρής Μιλήτου ο εκδότης ανέτρεψε τα δεδομένα. Βέβαια, στην εποχή μας απέχουμε πολύ από τον εκδότη με το ντρίλινο παντελόνι που ξενυχτάει πάνω από χειρόγραφα και δοκίμια. Οι εκδότες είναι επιχειρηματίες, έχουν «εισηγμένες» και δεν είναι λίγοι εκείνοι που χαρακτηρίζουν το βιβλίο «προϊόν». Εξακολουθώ ν' αναρωτιέμαι ποιο κίνητρο ώθησε έναν φιλόδοξο και πολυμήχανο σύγχρονο επιχειρηματία να εξαναγκάσει σε διάλυση ένα τόσο εργατικό, δημιουργικό και πετυχημένο σχήμα και να κάψει τα χλωρά μαζί με τα ξερά.
Σήμερα, στις μέρες της οικονομικής κρίσης η συχνότητα ενός τέτοιου ερωτήματος κάνει την απάντηση εύκολη. Όμως, το καλοκαίρι του 2005 η κρίση βρισκόταν ακόμα στα χέρια των πολυμήχανων που την προετοίμαζαν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου